
A lelkisegély-nyújtások a csúcspontot a 2019-es COVID-világjárvány kitörésekor érték el, és népszerűségük azóta is töretlen (Mughal és mtsai., 2024). Jellemzően a párkapcsolati nehézség, stressz, szorongás, depresszió, illetve szomorúság miatt keresik fel a telefon-, chat- vagy az SMS alapú szolgáltatásokat a felhasználók.
A chat szolgáltatás számos előnyt kínál (Wood és mtsai., 2023). Többek között el lehet érni olyan rétegeket, akik esetén nem a telefonálás az elsődleges kommunikációs forma. Ha van internetkapcsolat, akkor a fiatalok elsősorban a különböző chat platformokon beszélgetnek. Az eddigi tapasztalatok szerint a 24 órás chat-alapú forródrótok valóban hatékonyak, és a fiatal korosztály számára elfogadottak és közkedveltek (Hornstein és mtsai., 2025). Ezen felül bármilyen korosztállyal előfordulhat, hogy nem tud vagy nem akar telefonon segítséget kérni. Ennek oka lehet, hogy nyilvános helyen tartózkodik, illetve erőszakos partnerrel él együtt. Ekkor is a chat szolgáltatás kerülhet előtérbe.
Ha egyszer elégedett volt egy kliens a chat alapú szolgáltatással, valószínűleg visszatér, illetve ajánlani fogja azt másoknak is. A chaten való visszajelzések alapján elmondható, hogy a chatelők 86,5%-a találta segítőnek a szolgáltatást, 37,8% reményt élt át, 27,6% kevésbé volt depresszív a chatelést követően, 39,5% érezte kevésbé túlterheltnek magát, illetve azok, akiknek öngyilkossági gondolataik voltak, 46,1%-kal csökkent a szuicid késztetésük (Gould és mtsai., 2021). Ez óriási eredmény, és alátámasztja a chat szolgáltatások létjogosultságát.
Konrád Viktória